maandag 21 november 2016

25. Rijmzakjes

Al twee jaar een enorm succes; de rijmzakjes! Er komt een brief van de rijmpiet. Of wij hem willen helpen rijmen....

Tijdens mijn studie Specialist jonge kind was een taalopdracht "ontwerp een nieuwe taalroutine". Ik bedacht na het succes van mijn letterdoosje het rijmdoosje. Het rijmzakje is een variant in sinterklaasstijl.


Iedere leerling krijgt een rijmzakje mee naar huis en zoekt twee voorwerpen die op elkaar rijmen (boor-spoor, mayonaise-punaise, veer-leer, oranje-kastanje, enz.).
In de kring leggen we de voorwerpen op tafel en kijken welke bij elkaar horen. Dit kan natuurlijk op heel veel verschillende manieren.
Op 5 december kan je deze activiteit kort herhalen en kijken of de pieten ook goed kunnen rijmen.
#hergebruik #zakjes #Sinterklaarjournaal2014


 
Als verwerking laat ik de kinderen tekenen. Ze tekenen vier dingen, waarvan er drie rijmen en eentje niet. Wat rijmt niet???
 
bos-mos-boom-vos, huis-tak-muis-kluis, ei-batterij-zij-huis, vaas-sinterklaas-haas-zak.
 
 


24. Beebot

In dit bericht schrijf ik over mijn eerste ervaringen met de Beebot. Ook wel "Botje bij" genoemd in de onderbouw.
Op de website van Cubiss kwam ik onderstaand opzegversje tegen. Goed te gebruiken bij de introductie van de Beebot.
 
Botje Botje, Botje Bij
ik help jou en jij helpt mij
links of rechts en terug of vooruit:
ik tel de stappen en jij voert uit
 
Toen we bij mij op school de Beebot gingen aanschaffen, besloten we om er geen bestaande mat bij te kopen.
Bij deze matten kun je vaak maar aan één bepaald lesdoel werken (er staan bijvoorbeeld letters op) naast het programmeren zelf.
Op internet zocht ik naar informatie en ging zelf aan de slag. Op een Engels karton maakte ik vakjes van 15 m bij 15 cm. Hier heb ik de cijfers 1 tot en met 6 op geschreven.
En uitproberen maar....
De Beebot staat op een bepaald vakje. Een leerling gooit met de dobbelsteen en kijkt waar het juiste cijfer op de mat staat en kan zelf kiezen of hij de korte of lange route neemt.
Hij telt de stapjes en kijkt of de Beebot ook moet draaien. Als de Bee-bot op het juiste vakje aankomt, krijg je een teldopje. Of een pepernoot; nu in de sinterklaastijd.


Voor onderstaande mat, plakte ik 4 gelamineerde vierkanten aan elkaar (4 X A3).
Deze mat past bij het materiaal Rijmtrio van Educo. De kinderen pakken om de beurt een kaartje van de stapel en zoeken het rijmwoord. Als de Bee-bot op het juiste vakje komt, mag je het kaartje houden. Wie heeft uiteindelijk de hoogste stapel?




Naast het werken met de echte Bee-bot, werken wij op de iPad ook met de app Bee-bot.
Gratis te downloaden in de app-store; https://itunes.apple.com/nl/app/bee-bot/id500131639?mt=8