woensdag 16 november 2016

23. Jomatic

Bouwen, spelen en leren met de cijfers van Jomatic

Jomatic is een materiaal dat in iedere onderbouwgroep aanwezig moet zijn. Eerst om mee te spelen en experimenteren en later om mee te splitsen.

De cijferblokken van Jomathic zijn uniek door de maatvoering die ze hebben. De mooie houten cijfers zijn zo gemaakt, dat elk volgend cijfer in de rij precies ‘1’ hoger is dan de voorgaande. Dit maakt dat je bijvoorbeeld kunt laten zien dat 5 en 1 erbij 6 is en 5 en twee ‘enen’ erbij of een 2 erbij 7 is. In de doos zitten een groot aantal ‘enen’. Hierdoor kun je Jomathic goed inzetten bij het inhoud geven aan getallen. 5 ‘enen’ zijn exact even hoog als de 5.
 

In mijn groep maken we kennis met Jomatic. We starten met een coöperatief spel "mix & ruil". Alle kinderen lopen met een cijferblok door de klas en vertellen elkaar wat voor cijfer ze hebben. Wie heeft er meer of minder? Of hebben we evenveel (hetzelfde getal). Daarna ruilen we van cijfer en gaan naar een volgende leerling.

  

De kinderen kiezen dit materiaal op het kiesbord met veel plezier.

Ze bouwen met de blokken en diverse bouwwerken ontstaan. Door diverse duo's wordt de toren op de doos nagebouwd.
Het nabouwen vinden ze erg leuk en daarom besluit ik om de iPad in te zetten. Eerst wordt een bouwwerk gemaakt. Dit mogen de kinderen zelf op de foto zetten en daarna weer nabouwen. De foto's hangen ook boven de bouwtafel en kunnen zo na gebouwd worden door andere leerlingen.

 

 



Wat is er met deze blokken anders dan bij gewone blokken?
De kinderen spreken automatisch rekentaal met elkaar. "Heb jij nog een 9, want dan kunnen we deze naast de andere 9 doen". "Dan doen we er nog een drie bovenop".

 
Dit zijn onze eerste ervaringen, maar er volgen vast meer....
 
Voor meer lessuggesties ga je naar de website van Wizz spel: