zondag 12 juni 2016

11. Vlechten


Vlechten volgens Fröbel
 
In de tijd van Fröbel werden de leermiddelen ingedeeld in groepen.
Groep A: de gaven dozen van Fröbel; de eerste tot en met de vijfde gave met o.a. de bekende bouwblokjes.
Groep B: de mozaïekmaterialen, de ringen en stokjes, de vlechtlatten, waarmee werd geweven en het legspel.
Groep C: het vouwen, knippen en plakken en het boetseren.



In groep D kwamen de vlechtmatjes en daarna het papierwerk.
Alles werd door Fröbel aangeboden volgens een reeks. Er zit dus een bepaalde volgorde in.

1. Bladwijzer (boekenlegger)
Op 2 lange repen worden 12 korte reepjes ingevlochten (verdeel een lange reep in 4 delen).

2. Bladwijzer 2
Als de leerlingen de eerste bladwijzer nog niet alleen kunnen maken, werd dit nog weer herhaald op een later tijdstip met fijnere vlechtrepen.

3. Portretlijstje     4. Servetband
5. Bladwijzer, breed formaat
6. Bakje met brede repen     7. Doosje in kube vorm     8. Lucifershanger
9. Bladwijzer in kruisvorm    10. poppenmutsje             11. Flaconkleedje

* Sterren maken
12. Mandje met sterren
* Sterren met punten en noppen
13. Mandje met sterren en noppen     14. Portretlijstje met sterretjes
15. Gevlochten doosje                       16. Het naaldenboekje
17. Boekje voor visitekaartjes

Bron: De Kindertuin; handleiding bij de ontwikkeling van het kind van 3 tot 7 jaar volgens de methode van Fröbel door : Joh. Wierts van Coehoorn-Stout



 
Het afwerken van vlechtwerk: 

Voorbeelden vlechtwerk:

Boekenlegger vlechten. Eventueel lamineren. Leuk cadeautje voor vaderdag.

 
Krokodil (idee gezien op Pinterest)




10. CITO analyse

De meningen over toetsen afnemen bij kleuters zijn heel verschillend.
Bij mij op school hebben we besloten dat we de CITO E1, M2 en E2 afnemen voor rekenen en taal. De kinderen vinden het zelf vaak heel leuk om in een werkboekje te mogen werken. En ik geniet soms ook enorm bij het nakijken.


De analyses in LVS vond ik zelf niet uitgebreid genoeg en daarom heb ik zelf een analyse formulier gemaakt. Bij het invullen zie je zo heel duidelijk waar de fouten in zitten en hier kan ik dan mee aan de slag gaan.

Een leerling heeft bijvoorbeeld de toets goed gemaakt. Hij heeft alleen fouten in het gedeelte Kritisch luisteren. En door het invullen van dit formulier weet ik dat dit alleen in verhalende vorm is. Hier gaan we mee oefenen.

Ook haal je er gegevens uit voor je aanbod. Er zijn veel kinderen die het rijmen nog lastig vinden, dus dit gaan we extra aanbieden.