zaterdag 12 maart 2016

04. Kralenplank

De kralenplank is één van de favoriete leermaterialen bij mij in de klas. Eigenlijk staan deze nooit in de kast. 's Morgens tijdens de inloop wordt de kralenplank ook graag gekozen.
Ik probeer iedere keer weer andere opdrachten aan te bieden.
Soms verzin ik deze ter plekke zelf en ik maak ook graag gebruik van tips op Pinterest.
Als ik de activiteit niet zelf heb bedacht, zal ik de link ook plaatsen.
 
Zelf ontwerpen op de kralenplank
Wat is er nou leuker dan zelf uitproberen en experimenteren. Je kunt een onderwerp aanreiken als leerkracht of de leerling zelf iets laten maken. Zo ontstaan ontwerpen die aansluiten bij hun eigen belevingswereld. Sem (5 jaar) maakte deze Minion en de hele klas was super trots op hem en wilden ook een Minion maken. Dit bleek een lastige klus, "want die van Sem klopt helemaal". Met de app KP ontwerper maakten we een voorbeeldkaart, zodat de hele groep de Minion kan gaan maken.
 
 
 Kip met kuiken van Arnoud
 
Kralenplank in combinatie met iPad
De app KPontwerper (Kralen Plank Ontwerper) is alleen beschikbaar voor de iPad.
Eerst ontwerpen op de iPad en daarna maken op de kralenplank of net andersom. Ook is het een ideale app om kralenplank kaarten te printen.
Als de ontwerpen van leerlingen geprint worden, kunnen deze ook weer nagemaakt worden door andere leerlingen.
 
 


 
Groepswerk op de kralenplank
Tijdens het thema Pasen maakten we een paasei. Moeilijk hoor! Een erg leuk groepswerk. Sommige leerlingen zijn erg kritisch op hun werk. "Mijn ei is te breed en jouw ei te smal". Dus samen nog weer aan de slag om dit te herstellen.
Een rekenopdracht waar super aan gewerkt is door de kinderen in mijn groep.
Op onderstaande website vind je de voorbeelden. Dankjewel Kleutergroep! 

 

Basisvouwsels op kralenplank
Alle leerlingen maken een schuin kruis met zwart en een recht kruis met wit. De vakken opvullen en je krijgt uiteindelijk een mooi groepswerk "mozaïek"

 
 
 
Voorbeeldkaarten namaken
Bij ieder thema heb ik voorbeeldkaarten voor de kralenplank. De kinderen maken deze graag na. Mijn favoriete website hiervoor is:
 
 
 
Kralenplank als gezelschapsspel
Iedere leerling heeft zijn of haar eigen kralenplank. Om de beurt gooi je met de kleuren- en stippendobbelsteen. Bijvoorbeeld rood en vier stippen. Dan leg je vier rode kralen op je kralenplank. Wie heeft als eerste de rand vol?
 
Spiegelen
Spiegelen op de kralenplank. Plaats elastiekjes in het midden van de kralenplank. En spiegelen maar.
 


 Hebben jullie ook nog leuke tips? Laat deze in een bericht achter, dan zal ik deze erbij plaatsen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten