zondag 29 mei 2016

09. Weektaak

Bij ons op school werken we met de weektaak. Dit zorgt voor een doorgaande lijn zelfstandig werken binnen de school.
In groep 1 wordt ook al gewerkt aan taken, maar vanaf groep 2 kleuren de kinderen dit ook af op hun eigen weektaak.
Het vakje waar het cijfer instaat kleuren ze met de kleur van de dag (maandag rood, dinsdag geel, enz.).
Iedereen beoordeelt zelf hoe de weektaak is gegaan m.b.v. de duimen.
En in het laatste vakje plakt iedereen een sticker. Dit zorgt voor een mooie zelfreflectie.
"Ik doe een duim omhoog en een naar beneden. De taak is wel af, maar ik had de motor niet aan."

De weektaak verdelen we in de kring met een kiesmand. Hier zitten in de week van het voorbeeld bijvoorbeeld 6 stempels in, 6 tekendozen met potloden, 6 enveloppen, 6 scharen en 6 computer kaartjes. Ik heb 26 kinderen in de groep, dus de leerling die als laatste mag kiezen heeft ook altijd nog keuze.

Als je weektaak klaar is, ruim je de spullen op en mag je daarna kiezen op het kiesbord.

Sommige leerlingen kiezen het leukste taakje als eerste en moeten op vrijdag nog de taak maken waar ze niet zoveel zin in hebben. Anderen plannen dit al heel goed in.
Op vrijdag krijgen de kinderen een "klaar-krul" op de weektaak. Samen met juf wordt de reflectie ingevuld.

Hoeken staan ook op de weektaak. Deze periode werken we bijvoorbeeld over de dierentuin. Ik heb dan ook 6 bouwtaken; 2 Lego, 2 Kapla en 2 bouwtafel (=6 leerlingen).

08. Zoek de verschillen

Deze week maken we twee tekeningen die bijna hetzelfde zijn. Juf maakt een foto. Tijdens de evaluatiekring kijken we naar de tekening via het Digibord en zoeken samen de verschillen. Mooie opdracht visuele discriminatie.